Tuesday 29 March 2011

MOTION GRAPHY (Final Project = kempen kanser payudara



                                                          
                                   Video 80%








                       
Kanser Payudara
 Fakta & Statistik
Kanser payudara adalah kanser paling biasa di kalangan wanita. Terdapat variasi yang nyata dalam kadar insiden kanser ini mengikut geografi. Insiden tertinggi adalah di Eropah Utara dan Amerika utara, sederhana di negara-negara Mediterranean dan Amerika Selatan dan paling rendah di Asia dan Afrika. . 
Variasi ini dikatakan berpunca daripada perbezaan dalam saiz badan, diet, sifat revolusi reproduktif  seperti umur haid bermula, bilangan anak, umur melahirkan anak pertama, dan umur pada putus haid. Insiden juga bergantung pada bangsa, lebih tinggi di kalangan wanita berkulit putih berbanding wanita kulit hitam,mereka yang keturunan Sepanyol dan orang Asia di Amerika Syarikat (AMERIKA SYARIKAT). 
Insiden kanser (bilangan kes kanser baru) semakin meningkat.  Statistik bagi fenomena ini lebih menakutkan di negara seperti Amerika Syarikat dengan 215,000 kes baru kanser payu dara di kenal pasti setiap tahun. kadar kematian sebanyak 40,000 wanita setiap tahun.

        Setiap 11 minit, seorang wanita mati akibat kanser payu dara(AMERIKA SYARIKAT)
  • Di negara dengan kadarnya rendah setakat ini, terutamanya di Asia, kadar peningkatannya begitu mendadak dengan peningkatan yang besar dalam insiden termasuk juga kadar kematian (mortaliti).
     
Kanser Payudara di Malaysia – Faktanya
  • Seorang wanita di Malaysia mempunyai 1 :8  kemungkinan menghidap kanser payudara dalam hayat mereka.
  • 95% wanita di malaysia berisiko mendapat kanser payudara berbanding lelaki
  • Lebih kurang 1% dalam kalangn  lelaki menghidap kanser payudara
  • .kanser payudara 100 kali lebih biasa berlaku pada wanita
Bagi bandingan, kanser yang kedua kekerapannya di kalangan wanita Malaysia pada 2002 & 2003 adalah kanser serviks yang menyumbang kepada 12% dan 12.9% masing-masing daripada jumlah kanser wanita.

Statistik bagi Malaysia telah diperoleh daripada laporan Daftar Kanser Kebangsaan  Dengan peredaran masa, corak kanser termasuk kanser payudara akan lebih nyata. Hanyalah dengan data yang tepat dan boleh diharapkan, keputusan mengenai rancangan serta polisi boleh dibuat untuk negara Malaysia.
Anggaran oleh  Agensi Antarabangsa untuk penyelidikan dalam kanser terdapat 3825 kes dilaporkan dan 1707 kematian akibat kanser payudara di Malaysia. Globocan 2000 menganggarkan  secara kasar kadar kanser payudara di Malaysia sebagai 34.9 per 100,000 orang dengan ASR 41.9 per 100,000 orang.
  


                STORYBOARD

No comments:

Post a Comment